Aanlanden
for string trio; also for clarinet, cello and marimba
Aanlanden
I. Ademen (Breathing)
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
II. Aarde (Earth)
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
III. Zweven (Hovering)
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
IV. Groen (Green)
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Duration: ca. 15′
Composed: 2010
Aanlanden was written for the Maranti Strijktrio. They premiered it 17 April 2010 at Lambertushoeve in Someren-Heide, the Netherlands, followed by performances at Abdij Marienkroon in Nieuwkuijk (presented by Stichting Honsoirde) and Podium Azijnfabriek in ’s-Hertogenbosch (presented by Stichting Vrienden Kamermuziek ’s-Hertogenbosch). The version for clarinet, cello and marimba was made for the Alpaca Ensemble, and was premiered 25 september 2014 in Trondheim, Norway.
Aanlanden was funded by Fonds Podiumkunsten NL (Performing Arts Fund NL).
Aanlanden is published by Apple Mountain Music Press (ASCAP).
Program notes:
(English)
I feel that my pieces are ‘snapshots’. As with a person in a photo: the whole of that person’s experience is present with him or her, although the photo represents only a tiny window of time. Similarly, I feel that the whole of my experience informs every piece that I write. The piece itself is simply a snapshot of my life during a given period — that period of time during which the piece was written. A central part of that period of time, of course, is that I am working closely with the piece and the musicians involved. I consider the process of creating a new piece to have three fluid elements which interact with each other: the musicians, the instruments, and my own compositional voice. There is a magical point of balance between them: this is where the piece is born. Thus the piece becomes a kind of ‘snapshot’ of my life, viewed through the lens of this intersection between musicians/instruments/my compositional voice during a that period of time.
Aanlanden is no exception. It was written specifically for Anneloes, Tine and Marleen: the Maranti Strijktrio. If I had written it for another trio, it would have grown into a different piece. I had already seen the sparkle between them as they played—we first met in 2008 after their Brabanste Dag concert at ‘de Koffer’ in Heeze! This only grew during the two workshop sessions that we had while I was writing the piece. Their way of working together was easy, open, and warm. It’s been a pleasure to work with them.
Aanlanden is the title that I’ve chosen to give to this life-snapshot. It is my first work here in the Netherlands with Dutch (and Belgian) musicians. It’s about landing here in the Netherlands in a new life, and about working to sink my own roots into the soil here. Aanlanden is also full of gratefulness to all the people here who have been here to help soften my landing: Maridet, Gerard…Elke, Yosja, Kyryn…Thea…Walter. And many more. Anton…bedankt, met heel mijn hart.
(Nederlands)
Ik heb het gevoel dat mijn composities ‘snapshots’ zijn. Zoals met een persoon op een foto: het geheel van zijn levenservaring is erin aanwezig, hoewel de foto maar een enkel moment vastlegt. Op dezelfde wijze, heb ik het gevoel dat het geheel van mijn eigen levenservaring in elk van mijn composities zit. Een stuk zelf is gewoon een snapshot van mijn leven tijdens een bepaalde periode — de periode waarin het stuk gecomponeerd is. Een belangrijk deel van die periode is, natuurlijk, dat ik intensief met het stuk bezig ben en met de musici samenwerk.
Ik heb ervaren dat het maken van een nieuwe compositie drie vloeiende elementen heeft, die op elkaar inwerken: de musici, de instrumenten, en mijn eigen compositie-stem. Er bestaat tussen die drie een magisch evenwichtspunt: daar wordt het stuk geboren. In deze manier wordt het stuk een soort snapshot van mijn leven, zoals dat gezien is door de lens van deze samenkomst van musici-instrumenten-mijn stem, tijdens die periode in mijn leven.
Aanlanden is geen uitzondering. Het is speciaal voor het Maranti Strijktrio gecomponeerd — voor Anneloes, Tine, Marleen, en hun instrumenten. Als ik het zou hebben geschreven voor een ander strijktrio, zou het tot een totaal andere compositie zijn uitgegroeid. Ik heb voor het eerst de sprankeling tussen hen gezien terwijl zij speelden tijdens de Brabantse Dag in 2008 in Heeze. Deze sprankeling is nog sterker geworden tijdens onze twee workshopsessies voor Aanlanden. Hun manier van samenwerken is gemakkelijk, open, en warm. Ik heb met veel plezier met ze samengewerkt.
Aanlanden is de titel die ik gekozen heb voor deze ‘levens-snapshot’. Het is mijn eerste compositie hier in Nederland met Nederlandse (en Belgische) muzikanten. Het gaat over landen hier in Nederland, in een nieuw leven, en het gaat over “sinking my own roots into the soil here.” Aanlanden is ook vol van dankbaarheid voor alle mensen die hier waren om mijn landing zachter te maken: Maridet, Gerard… Elke, Dorothé, en kinderen… Thea… Walter… en veel anderen. Anton… bedankt, met heel mijn hart.